Ústavní soud
České republiky
Joštova 8
660 83 Brno 2
Ústavní
stížnost
spojená s návrhem na
zrušení ustanovení §§ 17 odst. 1 a
2) zákona č. 379/2005 Sb. a návrhu na
přednostní projednání stížnosti dle čl. 39 zákona o ústavním soudu
Stěžovatel:
Dušan Dvořák,
MMCA, nar. 12. 1. 1962
společně bytem Tylova 963/2, 779 00 Olomouc
Zastoupený
Mgr. Michal Skalický
Advokát, ev. č. …….
Účastník:
Okresní soud v Olomouci
Přílohy:
plná moc
usnesení Okresního soudu v Olomouci
a dále dle textu
I.
Označení
porušení Listinou základních práv a svobod garantovaných práv
Dne 16. 2. 2016 bylo rozsudkem Okresního soudu v Olomouci
č.j. 11 C 54/2015 -107 rozhodnuto o povinnosti
stěžovatele I. uhradit žalobci částku 2.500 Kč s úrokem z prodlení ve
výši 8,5% ročně od 16. 4. 2014 do zaplacení ve lhůtě tří dnů od právní moci
rozsudku a II. uhradit žalobci náklady řízení ve výši 2.089 Kč ve lhůtě tří dnů
od právní moci rozsudku zmocněnci žalobce JUDr. Lubomíru Minaříkovi. Rozsudek OS Olomouc byl stěžovateli doručen dne 23. 3. 2016, lhůta pro
podání ústavní stížnosti tak končí dne 23.
5. 2016.
Proti všem výše uvedeným rozhodnutím podává stěžovatel
tuto
Ústavní stížnost
v níž namítá tato porušení Listiny základních práv a svobod
Článek 37
(3) Všichni účastníci jsou si v řízení rovni.
(3) Všichni účastníci jsou si v řízení rovni.
Článek 4
(3) Zákonná
omezení základních práv a svobod musí platit
stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky.
(4) Při používání ustanovení o
mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu.
Taková omezení nesmějí být zneužívána
k jiným účelům, než pro jaké byla stanovena.
Článek 7
(2) Nikdo nesmí být mučen ani
podroben krutému, nelidskému nebo ponižujícímu
zacházení nebo trestu.
Článek 9
(1) Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo
službám.
Článek 11
5) Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.
Článek 36
(1) Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu.
(1) Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu.
I.
Odůvodnění
1) OS
Olomouc bylo doloženo, že žalobce nesplnil povinnosti, které mu ukládá zákon č.
372/2011 Sb. o zdravotních službách a zákon č. 379/2005 Sb., zákona o ochraně
před OPL, přesto v rozsudku OS Olomouc pouze uvedl: „soud není v tomto řízení oprávněn se těmito námitkami zabývat“.
2) Tím,
dle názoru stěžovatele došlo k porušení výše označených základních práv a
svobod stěžovatele zejména v právu rovnosti účastníků, právu na stanovení
poplatků toliko zákonem za stejných podmínek stejně pro všechny občany a právu
na spravedlivý proces. Jak stěžovatel doloží na důkazech a také s ohledem na
Souhrnnou zprávu Veřejného ochránce práv, předpis je zneužíván k jinému účelu,
než byl stanoven.
3) Stěžovatel
v hlavním líčení před rozsudkem podal protižalobu za způsobené materiálové
a nemateriálové škody žalobcem, jde však o meritorně
jiné řízení.
4) Stěžovatel
doložil, že žalobce dotovaný na nákladech PZS z veřejného rozpočtu částkou
500 tisíc Kč/měsíčně, účtoval stěžovateli plné náklady za službu, která
nesplnila řadu zákonných povinností a navýšení základní ceny poplatku 1.600 Kč v den
7. 4. 2014 na 2.500 Kč dne 16. 4. 2014 (tedy týdnu po propuštění) je
neadekvátní a z hlediska časového určení nedoložené žádným důkazem
vymáhání platby po stěžovateli. Námitky
stěžovatele soud zcela ignoroval a stranil žalobci.
5)
Přestože je žalovaný pracovištěm
zdravotnickým a k příjmu, hospitalizaci, omezení osobní svobody a zejména k použití
omezovacích prostředků musí dát svolení a věc rozhodnout pouze a jen lékař, byl stěžovatel prohlédnut službu konajícím
lékařem až 25 minut po příjmu, násilném svlečení, přikurtování, zmlácení do
tváře (a následně i okradení a poničení osobních věcí stěžovatele). Stěžovatel
byl přijat v cca 2:30 hod, v cca 2:55 hod došlo k oficiální prohlídce
lékařem. Navíc s nepravdivým tvrzením lékaře, že stěžovatel nebyl
pohmožděn ve tváři, což dopoledne vyvrátili policisté i 2 lékaři, jak je ve
spisu doloženo v lékařských zprávách a fotografii pohmožděnin na tváři
stěžovatele. Vše bez jakéhokoliv
sankčního postihu službu konajícího lékaře zaměstnavatelem, přestupkovou komisí
či soudem.
6)
Důkaz:
Tvrzení služby konajícího lékaře MUDr. Kubáta přestupkové komisi MMOL ze dne 26.
8. 2014 o svém příchodu na pracoviště až po příjmu, násilném vysvlečení a přikurtování
(a zbití) stěžovatele (do tváře), o údajné absenci zranění stěžovatele ve tváři
(avšak kupodivu povědomí lékaře, že stěžovatel měl u sebe tzv. marihuanu, která
se pak ráno ve věcech stěžovatele nenašla i krabičkou a dárkem, zničeným brýlím
chybělo sklo), což je uvedeno v příjmovém listu na straně 7 spisu. Důkaz:
Rozhodnuti ředitele žalobce ze dne 26. 3. 2015, citujme: „O přijetí
osoby na PZS rozhoduje sloužící lékař,
což ve shodě se zákonem stanovuje provozní směrnice PZS“
7)
Soudem nebylo vyslyšeno ani neplnění
zákonné povinnosti žalobce týkající se omezení osobní svobody občana na PZS v §
17, odst. 2 zákona č. 379/2005 Sb., „na dobu nezbytně nutnou k odeznění akutní
intoxikace“. Stěžovatel byl po dlouhých marných žádostech o potřebě na WC,
osobního mobilního telefonu a kontaktu s rodinou a advokátem propuštěn
z PZS až v 13.00 hod. při
hodnotě 0 promile a bez krátké intervence dle § 19 zákona č. 379/2005 Sb,. Žalobci marně stěžované porušování zákona č.
372/2011 Sb. a zákona č. 379/2005 Sb., bylo soudu doloženo také zastaralými provozními
směrnicemi PZS pracujícími v režimu starého
zákona o PZS č. 37/1989 Sb.
8)
Důkaz:
Provozní směrnice PZS ze dne 25. 1. 2008 (pozn: bod 8 zvýrazněn stěžovatelem
červeně). Směrnice byly zaslané ředitelem žalobce dne 26. 3. 2015 jako platné.
9)
Tvrzení žalobce že žádal po
stěžovateli uhradit službu PZS dne 7. 4. 2014 se nezakládalo na pravdě a vznik
nároku platby žalobci již od 16. 4. 2014
je nepodložený jediným důkazem oprávněnosti. Stěžovatel dne 7. 4. 2014
v cca 13.00 hod. s novou dopolední službou PZS v přítomnosti
policie řešil naopak svou zhmožděnou tvář, chybějící a poničené osobní věci
s nemalou škodou. Když si stěžovatel ještě ten den na jednání pracovníků PZS
stěžoval u vedení žalobce a žádal vydat kamerový záznam z prostor PZS,
stížnost dle § 93 zákona o zdravotních službách žalobce zcela ignoroval jakkoliv
řešit stejně jako zřizovatel žalobce dle § 94 zákona o zdravotních službách (MO
ČR) Rozhodnutí o nevydání kamerového záznamu z PZS dle infozákona bylo
žalobcem opět vydáno až po stížnosti. Že
stěžovatel jednal dne 7. 4. 2014 vůči komukoliv na straně žalobce tak, že mu
ublížil a napadl, nebylo v přestupkovém řízení potvrzeno.
10) Důkaz:
Rozhodnuti ředitele žalobce ze dne 29. 4. 2014, že nearchivuje kamerový záznam na PZS VNOL. Citujme žádost ze dne 7.
4. 2014: “Zašlete nahrávku z kamerového systému ze
dne 7. dubna 2014 ze záchytné stanice VNOL, kde jsem byl v cca 2.30 hod policii
přivezen, následně zbit, byly mi poničeny majetky a byl jsem okraden zřízenci
záchytky ……doktor Zdenek Faldyna odmítl od 8 - 13 hod. dát žadateli o informace
telefon pro spojení s advokátem, odmítl advokáta zavolat, odmítl pustit
žadatele na velkou na WC, přestože nehrozilo žádné riziko, nechal žadatele
celou dobu přikurtovaného. Porušování zákona doktorem Faldynou v roce 2003 vůči
žadateli odsoudil i ombudsman. To bylo soudu rovněž doloženo a je uvedeno na http://verejny-ochrance-prav.blogspot.com/
Důkaz: Rozhodnutí KÚ Olomouckého
kraje ze dne 10. 6. 2015 (Olga Kalusová, odbor
zdravotnictví KÚOK), že ke stížnosti dle § 93 zákona č. 372/2011 Sb. na
Vojenskou nemocnici Olomouc je dle § 94 zákona č. 372/2011 Sb. povinným
Ministerstvo obrany, Tychonova 1, 160 01 Praha 6. Dále že PZS VNOL je
zdravotní služba podléhající zákonu o zdravotních službách s ohledem na §
2 písm. r), § 17 odst. 1 a § 22 odst. 1 písm. f) zákona č. 379/2005 Sb. Důkaz:
Závěrečné stanovisko Veřejného ochránce práv ze dne 4. 1. 2016 se seznamem
opatření, která musí zřizovatel žalobce napravit, neboť ani žalobce, ani jeho
zřizovatel vůbec neřešili stížnost na porušení zákona o zdravotních službách dle
§§ 93 -95 stěžovatelem opakovaně marně urgované k vyřešení. Důkazy: Rozhodnutí Přestupkové komise
MMOL ze dne 9. 3. 2016 a GIBS ze dne 9. 3. 2016 a Policie ČR ze dne 4. 3. 2016
dokládají neporušení zákona stěžovatelem vůči pracovníkům žalobce a naopak
stažení obvinění stěžovatele za držení OPL dle § 30 odst. 1 písm j) zákona č. 200/1990 Sb. o přestupcích.
Konkrétně, že stěžovatel držel na PZS pro vlastní potřebu neupřesněné množství
konopného květu v sušené podobě. Odloženo dle § 66 odst. 3 zákona č.
200/1990 Sb. o přestupcích a nezahájeno přestupkové řízení.
11) V
rozhodnutí Přestupkové komise MMOL ze dne 9. 3. 2016 je navíc doloženo účelové nepravdivé tvrzení, že důvodem
stažení obvinění stěžovatele dle § 30
odst. 1 písm j) zákona č. 200/1990 Sb. o přestupcích bylo „pouze tvrzení
stěžovatele o držení konopí“, když obvinění dala policie asistující aktivně na
PZS, a to na základě skutečnosti, že předmětná krabička s konopím (a
drahým dárkem) stěžovateli vypadla při násilném vysvlékání a bylo mu personálem
PZS přislíbeno ji ráno vrátit, což se nestalo.
12) Současně je výše v důkazu doloženo, že přestupkové
řízení nepotvrdilo obvinění stěžovatele, že ohrožuje jiné osoby, veřejný pořádek a majetek, nebo
je ve stavu vzbuzujícím veřejné pohoršení, tedy § 17 odst. 2) zákona č. 379/2005
Sb.
13) K tomu dodejme dále tyto
důkazy: Rozhodnutí ošetřujících lékařů stěžovatele MUDr.
Táborské a MUDr. Nováka ze dne 2. 5. 2011 o povědomí realizace cannabisterapie
stěžovatelem a rozhodnutí ošetřující lékařky stěžovatele MUDr. Přikrylové ze
dne 3. 12. 2014 doporučující ihned po zprovoznění registru cannabis
v lékárně v Uherském Hradišti vydat konopí stěžovateli, gram však
stojí cca 300 Kč, terapie od 10 -50 tisíc Kč/měsíčně. Jde tedy o zcela
nedostupnou terapii.
14) Závěrem
stěžovatel odkazuje na vysoce kritickou zprávu Veřejné ochránkyně práv ke stavu
kontrolovaných PZS v roce 2015 na stránkách ochránce.cz, kde výše uvedená
pochybení nejsou výjimečná a je rovněž dokládán extrémní cenový rozdíl za službu PZS v jednotlivých krajích.
To, že např. dle interních pravidel žalobce po týdnu nezaplacení PZS naskočí
platba za PZS automaticky z 1.600 Kč na 2.500 Kč je jen součástí
kreativity, kterou v sankčních poplatcích u zákonem definované a zákonem
žádané služby vykazuje každý kraj zcela odlišně při omezování práv občanů.
Stěžovatel se domnívá, že tímto je porušen čl. 4 odst. 3 LZPS.
II.
Kontext jednání a nezákonných rozhodnutí
15) Stěžovatel byl v letech 2010 - 2016
celkem 6 trestně, 3x přestupkově obviněn za realizaci výzkumu Konopí je lék
(Cannabis is The Cure) a aktivity s tím spojené, primárně § 283 TZ. Z toho byl stěžovatel 5x v obviněn
kategorii těžký zločin. V prvním trestním řízení s návrhem trestu
až 10 let byl stěžovatel podmíněně odsouzen v rozporu s judikaturou,
úmluvami a zákony na základě nepravdivých výroků a neodůvodněných rozhodnutí ČR
označovaných za zjevně nedůvodná a zakazující NS podat předběžné otázky
Soudnímu dvoru EU do dnešních dnů opakovaně (sp. zn. II. ÚS 664/12, IV. ÚS 4859/12, II. ÚS 1311/13 , II. ÚS 289/14).
V současné době stěžovatel podal meritorně analogické ústavní stížnosti dokládající
netrestnost jednání a žádající řádné projednání označených zločinů justice a
exekutivy vedené pod sp. zn. II. ÚS
3196/15 a III. ÚS 396/16 opětovně žádající zrušit
trestní a správní ustanovení §§ 283 -287 TZ, která důkazně hrubě a extrémně
disproporčně porušující klíčová základní práva a svobody občanů jako je právo
na život a zákaz mučení podepřené soudně znaleckými vyjádřeními a vědeckou,
manažerskou erudicí a vysokou odborností stěžovatele, viz http://ustavni-soud-dukazy.blogspot.com/
16) Poté, co stěžovatel doložil v prvním trestním
řízení NS nevymahatelnost trestního práva a zákona o návykových látkách na jeho
jednání z práva OSN, evropského a unijního práva a žádal NS v souladu
s článkem 267 Smlouvy o fungování EU položit předběžné otázky Soudnímu
dvoru EU, ČR změnila o argumentaci
stěžovatele ve třech klíčových bodech trestně správní legislativu, právo
však stěžovateli nepřiznala, viz aktivní dovolání sp. zn. 6 Tdo 323/2016 s důkazy
na http://nejvyssi-soud.blogspot.com/
17) Následně
byl v červnu 2012 stěžovatel znalecky psychiatricky posuzován pro dvě
další obžaloby u OS Prostějov OS Praha 1 primářem žalobce a znalcem MUDr. Bilíkem, který, jak napsal - údajně po domluvě se stěžovatelem a
z laskavosti před extrémním stresem, kterému stěžovatel čelí - zfalšoval
posudky na stěžovatele a prohlásil jej v době skutku za právně
nezpůsobilého a následně byl MUDr. Bilík překvapen, jak tohoto posudku Česká
republika vůči stěžovateli zneužila soudkyní, která s trestním a
jakýmkoliv řízením stěžovatele neměla nic společného.
18) Důkaz:
Vyjádření MUDr. Bilíka ze dne 16. 7. 2012 k zfalšování posudku a 28. 10.
2012 k zneužití posudku justicí (JUDr. Písaříkovou), že jde o porušení
všech zásad a pravidel justicí. Důkaz:
Rozhodnutí OS Praha 3 ze dne 31. 7. 2015 dokládá, že JUDr. Markéta Písaříková,
která si z trestního spisu OS Prostějov svévolně opatřila dne 4. 8. 2012
posudek MUDr. Bilíka a podala dne 4.9.2012 OS Olomouc návrh na omezení
způsobilosti stěžovatele, nebyla
zákonnou soudkyní stěžovatele a jeho manželky. Důkaz: Rozhodnutí soudkyně
OS Praha 3 JUDr. Markéty Písaříkové ze dne 4. 9. 2012 s návrhem OS Olomouc
na omezení právní způsobilosti stěžovatele s odkazem na posudek znalce MUDr. Bilíka
pro OS Prostějov z července 2012, kterého se soudkyně JUDr. Písaříková nejen
nezákonně zmocnila, ale také vydala ze spisovny OS Praha 3 podezřelým
pachatelům trestných činů vůči rodině stěžovatele a jeho manželky, což považuje
ministerstvo spravedlnosti, předseda MS v Praze a předseda OS Praha 3 za
zákonné jednání JUDr. Písaříkové, viz důkaz v bodu 15 na http://bolsevici.blogspot.com/ v rozhodnutí ministerstva spravedlnosti
ze dne 19.2.2013
19) V odkazu
výše je v rozhodnutí soudkyně JUDr. Písaříkové ze dne 4. 9. 2012 pro OS
Olomouc doloženo, že odkazuje na podání stěžovatele OS Praha 3 (k vydání
předběžného opatření, poznámka stěžovatele), jimiž je míněno soudním znalcem
MUDr. Matlachem doložené spáchání
zločinů státními orgány na členech výzkumu zaslané opakovaně marně policii,
parlamentu, soudům, vládě, státním zaměstnancům již dne 11. 5. 2011 a obsažené
v posudku MUDr. Bilíka a v posudku citované. Vládě ČR pak dne 4. 3.
2011, důkaz doložen i s razítkem podatelny Úřadu Vlády ČR ve druhém scanu
na http://vlada-cr.blogspot.com/
20) Důkazy:
Rozhodnutí MUDr. Matlacha dne 4.5 a 11. 5. 2011 policii, soudu a OSZ
s důsledky jednání státní moci na životech a zdraví občanů. Výsledek:
ignorance všech státních orgánů zločiny šetřit doložena nejvyššímu státnímu
zástupci opakovaně, stejně jako všem stupňům SZ, odboru dohledu či ministrům,
viz http://ministr-spravedlnosti.blogspot.com/,
policii, protikorupční, na opakované doporučení GIBS podáno opakovaně šetřit na
ÚOOZ, odmítáno šetřit ÚOOZ a vnitřními odbory policie s vědomím ministrů
vnitra a policejních prezidentů, viz http://ministr-vnitra.blogspot.com/
21) Řízení
o omezení právní způsobilosti stěžovatele na popud soudkyně JUDr. Písaříkové (s oporou
v posudku MUDr. Bilíka) z OS pro Prahu 3, kde vedl stěžovatel s manželkou
civilní řízení proti žalované – jednateli rozkrádané - společnosti a dokládali
nezákonnost postupu OSZ a OS Praha 3 při nevydání předběžného opatření, bylo
skutečně u OS Olomouc od 10. 1. 2013 zahájeno a vedeno i přes protesty veřejnosti,
znalců, lékařů, rodiny, včetně protestu
znalce MUDr. Bilíka, na jehož posudek justice odkazovala.
22) Důkazy:
Protest emeritního rektora UP prof. Jařaba a MUDr. Skřivánka ze dne 7. 11. 2012
OS Olomouc označující jednání justice jako za bývalého režimu a nominace
stěžovatele týmiž a dalšími osobnostmi a nevládními organizacemi na cenu města
Olomouce dne 28. 3. 2013, viz podklady nominace http://respekt-blog.blogspot.cz/2013/03/cena-mesta-olomouce-nominace.html
(cenu získal z nominovaných Olomoučanů zabývajících se výzkumem léčby
konopím Doc. Lumír Hanuš, DrSc., jeden z nejvýznamnějších českých vědců
pracující na Hebrejské univerzitě).
23) V únoru
2013 další pracovník žalobce, primář a
znalec MUDr. Žádník pak nepravdivě OS Olomouc uvedl hrubou pomluvu a
dehonestaci, že stěžovatel je paranoidní vůči pracovišti žalobce a nemůže jej proto
zkoumat, zda má být omezena jeho právní způsobilost.
24) Důkazy:
Rozhodnutí OS Olomouc ze dne 26. 2. 2013 o změně znalce MUDr. Žádníka na znalce
MUDr. Hřibňáka (strana 2), který má stěžovatele posuzovat a dále naopak zcela opačné vyjádření
ošetřující lékařky MUDr. Přikrylové ze dne 25. 2. 2016 s vyjádřením MUDr.
Švarce pro OS Olomouc vylučující paranoidní jednání stěžovatele, stejně tak adekvátní
jednání dokládá doložený znalec MUDr. Matlach dne 4. 5. 2011 v odborném
stanovisku společnosti Konopí je lék,o.s. Dodejme, že znalec MUDr. Hřibňák
uvedl v posudku tutéž pomluvu a dehonestaci týkající se údajné paranoidní
osobnosti stěžovatele, aby se nemusel vyrovnávat s doloženými důkazy
lékařů o spáchaných zločinech. K omezení právní způsobilosti stěžovatele nedošlo,
spor byl ukončen po skoro 4 letech dne 20. 1. 1016 opakovaným zamítnutím
náhrady nákladů způsobených neoprávněným, šikanujícím a svévolným řízením
justice vůči stěžovateli.
25) Když
v průběhu roku 2013 referoval stěžovatel opakovaně znalci MUDr. Bilíkovi důkazy negativních důsledků jeho
zfalšovaných posudků a zamítání možnosti se očistit a žádat náhrady škod za
zničený výzkum zapřené opakovaně ústavním soudem (3x), MUDr. Bilík souhlasil
s provedením rediagnostického šetření a klinické studie léčby kanabinoidy na pracovišti žalobce, leč v dané
době zkolaboval a zemřel. Další
pracovník žalobce dne 7. 1. 2014 - službu konající lékařka MUDr. Kučová namísto
přijetí stěžovatele na dojednaný rediagnostický a výzkumný pobyt, stěžovatele vyhodila
a navrhla mu pobyt na uzavřeném oddělení namísto studie a re diagnostiky,
protože prý všichni psychologové na 4 měsíce odjeli, prý pracoviště žalobce
nesmí provádět klinické studie, prý stěžovatel bere drogy apod.
26) Důkazy:
Dotazník advokáta stěžovatele JUDr. Klimeše ošetřující lékařce MUDr. Musilové pro 4 ústavní stížnost
stěžovatele ze dne 16. 1. 2014 a odpovědi MUDr. Musilové ze dne 17. 1. 2014
potvrzující výše uvedené skutečnosti. Důkazy: Stížnost Společenství podpory Olomouckých
filantropů a mecenášů zřizovateli žalobce na jednání žalobce ze dne 3. 2. 2014
a odpověď žalobce na stížnost ze dne
7. 2. 2014 potvrzující nepravdy službu konající lékařky žalobce MUDr. Kučové a
v důsledku další nezákonné jednání žalobce proti stěžovateli.
27) Dodejme
závěrem, že jednání stěžovatele a žalobce dne 7. 4. 2014, ze kterého vzešla
žaloba na stěžovatele a je pojednána v této stížnosti, se odehrávalo
v době, kdy Evropský soud pro lidská práva jedním souhrnným neodůvodněným rozhodnutím odmítl projednat neodůvodněná rozhodnutí ústavního soudu
k údajné trestné činnosti stěžovatele, viz sp. zn. II. ÚS 664/12, IV. ÚS 4859/12, II. ÚS 1311/13. Následně pak rovněž v sp.zn. II. ÚS 289/14.
III.
Návrh zrušení ustanovení §§ 17 odst. 1 a
2) zákona č. 379/2005 Sb. pro porušení
základních práv a svobod
Článek 4
(3)
Zákonná omezení základních práv a svobod musí platit stejně pro všechny
případy, které splňují stanovené podmínky.
(4)
Při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno
jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným
účelům, než pro jaké byla stanovena.
Článek
7
(2)
Nikdo nesmí být mučen ani podroben krutému, nelidskému nebo ponižujícímu
zacházení nebo trestu.
Článek 9
(2) Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.
Článek
11
5)
Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.
28) S ohledem
na stěžovatelem doložené důkazy a Souhrnnou zprávu veřejného ochránce práv doloženou
na http://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2014/neuspokojive-podminky-zachytne-sluzby-mohou-vest-az-k-protipravnosti/
a
také s ohledem na cca 5 letou práci MZ ČR na projednávané novele zákona č. 379/2005 Sb. neakcentující
plně návrhy a stanoviska Veřejného ochránce práv stěžovatel
navrhuje ustanovení předpisu zrušit a zkvalitnit ústavní konformnost právě projednávané novelizace předpisu.
29) Stěžovatel
navrhuje, aby ústavní soud z výše uvedeného důvodu novelizace vágního a vysoce kreativního
sankčního předpisu (a z důvodů celkem
33 aktivních soudních, trestních a správních řízení k 28. 3. 2016 a z toho
dvou aktivních ústavních stížností stěžovatele sp. zn. II. ÚS 3196/15 a III. ÚS 396/16 navrhovaných řešit přednostně jako naléhavé
dle čl. 39 zákona o ústavním soudu), řešil i tuto stížnost dle čl. 39 přednostně.
30) Citace platného předpisu v obou
odstavcích: 1) Protialkoholní a proti toxikomanická
záchytná stanice (dále jen „záchytná stanice“) je zdravotnické zařízení, které zřizuje územně samosprávný
celek, který může v samostatné
působnosti zajišťovat v tomto zařízení poskytování zdravotních služeb též smluvně, a to tak, aby na celém
jeho území byla zajištěna záchytná služba.
31) 2)
Pokud poskytovatel zdravotních služeb k tomu odborně a provozně způsobilý
zjistí, že ošetřovaná osoba není ohrožena na životě selháním základních
životních funkcí, ale pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky nekontroluje své chování, a tím
bezprostředně ohrožuje sebe nebo jiné
osoby, veřejný pořádek nebo majetek, nebo je ve stavu vzbuzujícím veřejné pohoršení, je tato osoba povinna se podrobit ošetření a pobytu v záchytné
stanici po dobu nezbytně nutnou k odeznění akutní intoxikace.
32) Citujme
komentář Souhrnné zprávy VOP ze dne 9. září 2014 nazvaný Neuspokojivé podmínky záchytné služby mohou vést až k protiprávnosti
(zvýrazněno stěžovatelem)
„Vůbec poprvé
uskutečnila veřejná ochránkyně práv systematické návštěvy protialkoholních
záchytných stanic s cílem prověřit podmínky a zacházení
s osobami zde umístěnými. Z celkového počtu 18 fungujících
záchytek v České republice jich navštívila 6: v Karviné, Kroměříži,
Liberci, Ostravě, Plzni a Praze. Zjistila v nich, že provoz
záchytné služby je spojen s řadou
problémů a s tím souvisejícím rizikem špatného zacházení.
Neuspokojivé podmínky na některých navštívených stanicích podle názoru
ochránkyně vyplývají zejména z toho, že právní předpisy nestanoví materiální a personální
podmínky poskytování záchytné služby, ani její faktický obsah. Není tak
garantován minimální standard zacházení se zachycenými osobami. Přestože
ochránkyně zjistila na záchytných stanicích celou řadu i závažných
pochybení, musí současně konstatovat, že zejména obětavou prací jejich
personálu záchytné stanice významně přispívají k ochraně zdraví
a života intoxikovaných osob.
Za omezení osobní svobody odpovídá záchytka
Pacienti
záchytné stanice nejsou schopni o svém umístění rozhodovat a jejich
pobyt na stanici je nedobrovolný.
Vyplývá to z povahy záchytné služby a z jejich stavu v době
přijetí, přičemž toto „omezení svobody“ má trvání v řádu hodin.
Intoxikovaná
osoba může být pro své ohrožující chování zadržena policií, případně proti ní
může být následně vedeno i trestní řízení. O přijetí
na záchytnou stanici, a tedy o této formě omezení svobody
člověka, musí však vždy rozhodnout lékař na základě posouzení v době,
kdy je zachycený na stanici dopraven. Lékař
má právo, ale i povinnost přijetí osoby odmítnout, shledá-li,
že zákonné podmínky pro omezení svobody nejsou naplněny. Ve většině
navštívených záchytných stanic ochránkyně zjistila, že si personál není
vědom toho, že o umístění osoby na stanici rozhoduje právě
samotná záchytná stanice, nikoli policie, která zachycené nejčastěji přiveze. Může
tak docházet k tomu, že jsou na stanici přijímány osoby,
u nichž by vzhledem k jejich klidnému chování k omezení svobody
vůbec nemělo dojít, případně osoby, které by měly být umístěny spíše
do policejní cely.
Ochránkyně
ve všech zařízeních kritizovala nedostatečné
vedení záznamů o tom, zda byly splněny zákonné předpoklady pro umístění
osoby na stanici. Zejména chyběly záznamy o tom, jakým způsobem zachycený
„bezprostředně ohrožoval sebe nebo jiné osoby, veřejný pořádek nebo majetek“,
jak vyžaduje zákon. Upozornila současně, že pouhé „vzbuzování veřejného pohoršení“ nemůže být důvodem pro omezení
svobody člověka, a doporučila Ministerstvu zdravotnictví, aby
iniciovalo vypuštění tohoto důvodu ze zákona.
Ochránkyně
dále poukázala na to, že k umístění osoby na stanici by
mělo dojít až v krajním případě a předcházet by mělo zvážení
použití jiných, mírnějších prostředků (např. svěřit
zachyceného do péče blízké osoby). Ochránkyně doporučila
Ministerstvu zdravotnictví iniciovat zakotvení této zásady do textu
zákona.
Bezpečnost zachycených i personálu
Za klíčové
z hlediska fungování záchytných stanic považuje ochránkyně zajištění
bezpečnosti, a to jak zachycených, tak personálu. S tím pak úzce
souvisí i používání omezovacích
prostředků.
Osoby pod
vlivem alkoholu či jiných návykových látek své jednání často nekontrolují
a právě ohrožující jednání je jednou z podmínek umístění
na záchytné stanici. Ve většině případů jsou však tyto osoby
umisťovány do hromadných ložnic, kde se riziko konfliktů a agresivity
mezi zachycenými zvyšuje. Personál není schopen na agresivní jednání
rychle reagovat, i když jsou pokoje ve stanicích vybaveny funkčním kamerovým
systémem. Personálu je totiž málo, převažují ženy a pracovníci záchytek
často nejsou vyškoleni ve zvládání agresivních osob. V jedné stanici mají například na kapacitu 10 osob
v pracovní dny ve službě pouze jednu zdravotní sestru. Většina
záchytných stanic se proto musí spoléhat na asistenci policie,
do jejíhož příjezdu personál ponechá pacienty zamčené v hromadných
ložnicích.
Ochránkyně
v souvislosti s tímto zjištěním doporučila záchytným stanicím
zajistit dostatek personálu, zejména mužského, a vyškolit ho
v používání bezpečných
a šetrných zásahů proti agresivním a jinak neklidným
jedincům. V pobytových místnostech by také měla být nainstalována signalizace, aby mohli zachycení v případě
potřeby přivolat personál. Stanice by měly navíc disponovat alespoň
jednou místností pro samostatné umístění agresivních jedinců. Ministerstvu
zdravotnictví ochránkyně doporučila stanovit právním předpisem minimální požadavky na personální
a materiálně-technické vybavení záchytných stanic.
Netransparentní používání omezovacích prostředků
Se zvládáním
agresivního chování zachycených souvisí používání omezovacích prostředků
(zejména kurtů a neklidové medikace), v němž ochránkyně zaznamenala řadu nedostatků a závažných pochybení.
Na některých stanicích nebyl personál dostatečně obeznámen s právními
aspekty používání omezovacích prostředků a chyběly vnitřní předpisy,
které by používání omezovacích prostředků upravovaly. Tato neznalost vedla
podle zjištění ochránkyně k závažným nedostatkům v jejich používání.
Ve více než polovině náhodně vybraných případů nebyly důvody omezení
dostatečně zaznamenány, takže ani nelze
vyhodnotit zákonnost použití omezovacího prostředku. Porušena tak byla
povinnost vést dokumentaci a v případě sporu by zařízení stěží
obhájila svůj postup například při několikahodinovém použití kurtů.
V jedné z navštívených záchytných stanic dokonce kusé záznamy
naznačovaly použití omezovacích prostředků v rozporu se zákonem.
V polovině
navštívených stanic ochránkyně zjistila případy, kdy omezení (přikurtování) trvalo několik hodin, aniž by bylo
ze záznamů zřejmé, zda důvod omezení stále trval. Z dokumentace
také v naprosté většině případů nevyplývalo, jaký byl nad omezenými
vykonáván dohled.
Obecně
ochránkyně doporučuje, aby záchytné stanice používaly omezovací prostředky
až poté, co se nepodařilo zachyceného zklidnit mírnějšími postupy. Pokud
už k použití omezovacích prostředků dojde, musí to být zapsáno
v dokumentaci včetně důvodu omezení a stanovení intervalu
a rozsahu kontrol omezeného. Personál pak musí zkoumat, zda trvají důvody omezení,
a pokud ne, okamžitě používání omezovacího prostředku ukončit.
Vážné výhrady
má ochránkyně také k používání neklidové medikace jako prostředku
k omezení pohybu. Míra využití se stanici od stanice lišila,
od zdrženlivého podávání, až po využívání jako jediného
prostředku ke zklidnění agresivních osob. V této souvislosti ochránkyně upozornila záchytné stanice,
že podle odborníků může být podání jakéhokoli psychofarmaka intoxikovanému
člověku nebezpečné a potenciálně může ohrozit jeho život.
Upřednostňováno by tedy mělo být mechanické omezení.
Ministerstvu
zdravotnictví ochránkyně v návaznosti na svá zjištění doporučila
iniciovat změnu právních předpisů tak, aby záchytné stanice, stejně jako
ostatní zdravotnická zařízení, povinně
vedly centrální evidenci používání omezovacích prostředků a aby byl
zdravotnický personál na stanicích povinně proškolen v jejich
používání.
Nedostupnost lékařské péče
O příjmu
a propuštění zachycených osob, jakož i o použití omezovacích
prostředků, musí ze zákona rozhodovat výhradně lékař. Ve většině navštívených stanic však lékař není přítomen
po celou provozní dobu, je dostupný pouze na telefonu a může být
přivolán. Chod záchytné stanice tak minimálně po určitou dobu zajišťují
pouze zdravotní sestry. V jedné stanici nebyl lékař po vymezenou dobu
dostupný ani na zavolání. Ochránkyně upozornila záchytné stanice,
že je nepřípustné, aby sestra sama rozhodovala
např. o propouštění zachycených a aby zdravotnický personál
takto překračoval svoje pravomoci. Ochránkyně dále poukázala na to,
že také o použití omezovacích prostředků může sestra rozhodnout pouze
ve výjimečných a nedokladných případech, o nichž musí být lékař
neprodleně informován a musí osobně na stanici omezení potvrdit.
Záchytným stanicím proto ochránkyně doporučila zajistit dostupnost lékaře
alespoň na zavolání po celou dobu provozu.
Náklady na provoz a nedobytné pohledávky
Pobyt
i vyšetření a ošetření na záchytné stanici nejsou hrazeny
z veřejného zdravotního pojištění, ale ze zákona je musí zaplatit
přímo zachycený. Výši úhrady za pobyt na stanici si stanoví záchytné
stanice na základě vlastního uvážení, v jednotlivých zařízeních se
tak tato částka podstatně liší. Ochránkyně
zaznamenala v navštívených stanicích rozpětí 600 - 4300 Kč
za pobyt. Tento stav považuje ochránkyně za problematický.
Zákon by měl jasně stanovit výši platby za pobyt na stanici, nebo
alespoň způsob jejího výpočtu.
V praxi
pobyt na záchytné stanici uhradí pouze 15 – 30 % zachycených.
Klientelu totiž tvoří převážně lidé sociálně slabí, včetně lidí bez domova,
kteří požadovanou částku nejsou schopni zaplatit. Velká část pohledávek, které
záchytným stanicím vzniknou, není nikdy splacena a stanice tak vykazují
značné ekonomické ztráty. Finanční zátěž se ještě zvyšuje tím, že stanice
musí odvádět DPH ze všech pohledávek, i z těch
nesplacených.
Utržené platby
nepokryjí náklady na provoz, proto jsou záchytné stanice závislé
na finančních příspěvcích od krajů. Většina krajů přispívá ročně
částkou v řádu několika milionů korun (3-7 milionů na kraj)
a tento systém je dlouhodobě
neudržitelný.“
33) Je tedy doloženo, že nejen v případě stěžovatele
dochází k porušení základních práv a svobod a předpis je zneužíván k účelům,
ke kterým nebyl stanoven. Stěžovatel navrhuje, aby ústavní soud vydal tento
IV.
nález
Pro porušení základních práv a svobod se
ruší
A. rozsudek Okresního soudu v Olomouci
č.j. 11 C 54/2015 -107 ze dne 16. 2.
2016 a věc se vrací zpět k novému projednání, když žalobce je povinen
uhradit stěžovatelem uhrazené náklady dle čl I. a II. rozsudku č.j. 11 C 54/2015 a náklady spojené
s domožením se základních práv a svobod.
B. §§ 17 odst. 1 a 2) zákona č. 379/2005 Sb.
Dušan Dvořák, MMCA
i.s. Matěj Skalický, advokát